PERKUBURAN

PERKUBURAN BRITISH
Tentera British yang terkorban ketika perang Naning (1831 -1832) menentang Dol Said dan pengikut-pengikutnya. Mereka dikebumikan di sini sebagai menghormati perjuangan mereka.


PERKUBURAN BELANDA
Tanah perkuburan ini pertama kali digunakan pada suku ketiga kurun ke-17. Hingga sekarang terdapat kubur 5 orang Belanda dan 33 kubur orang Inggeris. Tanah perkuburan ini digunakan dalam dua peringkat iaitu antara tahun 1670-1682 dan diubah antara tahun 1818-1838 apabila pihak British mengambil-alih Melaka pada tahun 1795, apabila mereka menggunakan bukit St. Paul sebagai tanah perkuburan, hanya pada tahun 1818 barulah mereka menggunakan tanah perkuburan ini.
Kapten John Kidd adalah orang pertama yang ditanam di sini manakala isteri seorang pegawai British adalah orang terakhir iaitu pada tahun 1838. Kebanyakan orang Inggeris yang ditanam di sini adalah pegawai pusat. Tetapi terdapat juga beberapa orang isteri tentera yang ditanam di sini. Tanah perkuburan ini menarik perhatian ramai pengunjung terutamanya kubur dua orang pegawai tentera British yang mati ketika perang Naning. Tanah perkuburan ini telah digazetkan di bawah Akta Antikuiti 1976. 

No comments: